Wikia

Успомене Алфе

Звијезда

Разговор0
279страница на викији

srЋирилицаLatinica

Звијезда

Можда тражите глумицу Стар (звијезда).

Звијезда (или "сунце") је масивна сфера плазме и гаса која се налази у свемиру и производи енергију. Подручје око звијезде које је привучено њеном гравитацијом, које обухвата све планете, мјесеце, комете и астероиде, се зове звјездани систем.

Животни вијек звијездеУреди

ФормацијаУреди

Звијезде се рађају из огромних гасовитих маглина. Унутар ових маглина се формирају центри веће густоће, који полако акумулирају масу док се центар гравитације повећава, да би направили протозвијезду. Притисак у унутрашњости протозвијезде се повећава, што изазива повећање густине и температуре све док се гас не претвори у плазму, када се атомски нуклеуси и електрони одвајају једни од других. На довољно великим температури и притиску у језгру се покреће нуклеарна фузија, која производи свијетло: звијезда је рођена.

Риса: два сунца

Еволуција звијездеУреди

Звијезда може бити направљене од разних елемената у зависности од њених година.

Младе звијезде се углавном састоје од хидрогена, који је спојен са хелијумом што током времена повећава однос хелијума у звијезди и производи велике количине енергије. Ова енергија даље ствара огроман притисак, који спријечава да звијезда колапсира због своје гравитације.

Како сунце стари, почиње да спаја теже елементе попут хелијума, јер се лакши елементи, попут хидрогена, истроше. Ово, ипак, производи још више енергије, звијезда се надима, што повећава њену површину из које се енергија одашиље. Ова фаза означава почетак звијездиног краја.

Због веће површине, звијезда постаје црвена и онда се зове црвени џин. Након што сунце истроши лагане елементе и број фузијских реакција се смањи, њена сопствена гравитација изазива звијезду да колапсира и избаци вањске слојеве материје, стварајући прелијепу "планетарну маглину". Остатак звијезде се зове бијели патуљак. Свака звијезда мора да прође ове фазе еволуције. Ипак, зависно од њихових маса, нека сунца проживљавају још промјена. Испод 1,5 сунчеве масе: Након 1-10 милијарди година све нуклеарне реакције унутар бијелог патуљка престају и звијезда постаје "црни патуљак", веома мало звијездано трупло.

Изнад 1,5 сунчеве масе: Бијели патуљак се поново надима, спајајући све елементе укључујући и жељезо. Када се истроши последњи комадић жељеза, звијезда се претвара у супернову, када вањски слојеви сунца експлодирају, што производи масивне ударне талсе. Остаци ове експлозије су маглине материје и минијатурна неутронска звијезда, која је толико густа да се сви протони и електрони неутрализују у неутроне. Специјалне форме неутронских звијезда су пулсари.

  • Године 2373., серија супернових којима је свједок био УСБ Војаџер у Делта квадранту је заправо био резултат "битки" током цивилног рата у Кју континууму. Њих су у ствари створиле спиралне сметње у Континууму, које су направиле лажни вакум негативне густоће који је усисао оближњу материју у континуум. (ВОЈ: "Кју и сива")

Ако је остатак супернове већи од 2,5 сунчеве масе, она се руши у црну рупу.

Звјездана класификацијаУреди

Звијезде се сврставају у различите спектралне класе.

Дијелови звијездеУреди

Типови звијездаУреди

Такође погледајтеУреди

На Викијиној мрежи

Насумична викија